Nyt voikin sitten viimein sanoa, että lähden tänä vuonna. :) Lähtöön on aikaa 7 kuukautta ja hetken verran ehti iskeä lähtökuumekin. Loin tunnuksen vaihtarifoorumille, jonne kirjoittelevat kaikki tulevat, vaihdossa olevat ja vuotensa jo viettäneet vaihtarit. Keskustelu on erittäin monipuolista ja mielenkiintoista. Monet saavat paljon inspiraatioita ja vinkkejä omaa vuottansa varten ja se on tosi mahtava juttu. Jos teitä lukijoitakin kiinnostaa vierailla kyseisillä sivuilla, osoite on: http://vaihtarit.urli.net.

Näin myös erittäin merkillistä unta vaihtovuoteeni liittyen, jonka haluan myös tänne liittää. Kirjoitin sen jo vaihtarifoorumille, mutta tässä se on nyt kopioituna: (HUOM! kieliasu hieman poikkeaa siitä, miten kirjoitan tänne, joten älkää välittäkö!)

"Näin viime yönä erikoisen unen. Miten sattuikin juuri kun vuosi vaihtui ja nyt sit tänä vuonna lähden sinne Yhdysvaltoihin. Siinä unessa olin just saapunut mun isäntäperheeseen ja host äiti oli mua vastassa. Sano mulle "Welcome." ja astuin sisään. Talo oli sellai pienikokonen omakotitalo, olkkari aika pieni, mut mulle oli oma huone. Siel talossa oli myös pieni ja laiha mustatukkanen about 11-vuotias koviksen näkönen poika ja mies, joka katteli televisioo. Se mies ei tullu tervehtii, eikä ees vilkassu mua eikä vaikuttanu ollenkaa kiinnostuneelta. Se poika käveli mun ohi omaa huoneeseensa ja sano "wazzup?" niinku siellä nuorten on tapana sanoa. En tienny et mihin pitäs mennä, omaa huoneesee vai juttelemaan rohkeasti uusille vanhemmille. No, menin sit olkkariin ja siel host äiti ja isä istuskelivat vierekkäin. Aloitin keskustelun hirveesti takeltelemalla, en löytäny ollenkaa oikeita sanoja ja mistä oisin puhunu. Selitin vaan, että "I don't speak english very well" ja et unohdin niiden tuliaiset suomeen eikä mulla ollu mitään suomivalokuvia eikä mitään.. olo oli jotenkin ahdistava, kun ei tienny mitä pitäs tehä. Sit se poika tuli siihe kans istuskelee ja mun takelteleva enkku rupes naurattaa sitä ihan hirveesti. Se sano enkuks et mul on joku puhevika. Very Happy Siin tuli myös pieni väärinkäsitys ku olin lausunu jonkun sanan väärin ja ne luuli et tarkotan jotai ihan muuta, mut onneks osasin korjata tilanteen. Sit katoin omaa kellooni ja se oli viel suomen ajassa jotain puol kaks yöllä. Kysyin et mikä aikaero (jotain time differencee sille selitin) täält on suomee, ni sanovat että 8 tuntii. Sit aattelin viel soittaa kotiin ja kertoo et lähettäisvät postissa ne kaikki tuliaiset ja valokuvat."

Hassua, sillä en ole koskaan aikaisemmin elämässäni nähnyt vastaavanlaisia unia, varsinkaan vieraalla kielellä puhuttuna. Unessa henkilöt olivat täysin tuntemattomia. Yleensä nään vain tuttuja ihmisiä tai perheenjäseniäni unissani. Herättyäni oloni oli todella sekava ja olen pohtinut untani melkein koko päivän yhdessä parhaan ystäväni ja perheeni kanssa. Toivon kyllä, etten heti alussa tuntisi oloani ahdistuneeksi vieraalla maalla.